DEVAM: 1- Mümini
Öldürmenin Cezası
3. İbn Mes'ud
- - (-)
16718 (1)- Abdullah b.
Mes'ud'un bildirdiğine göre Hz. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Kıyamet
günü insanlar arasında görülecek ilk dava, kan davalarıdır'' buyurdu.
[Sahih]
Diğer tahric: Buhari
(11/343 ,12/166) rivayet etti.
16719 (2)- Abdullah b.
Mes'ud'un bildirdiğine göre Hz. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
"Kıyamet günü kullar arasında görülecek ilk dava, kan davalarıdır''
buyurdu.
[Sahih]
16720 (3)- Abdullah b.
Mes'ud'un bildirdiğine göre Hz. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
"Kıyamet günü insanlar arasında görülecek ilk dava, kan davalarıdır''
buyurdu.
[Sahih]
16721 (4)- Başka bir
kanalla yukarıdaki hadisin aynısı nakledilmiştir.
[Sahih]
4. İbn Abbas
- - (-)
16722 (1)- Salim der ki:
İbn Abbas'a, bir mümini öldürdükten sonra tövbe eden ve iman edip salih amel
işleyen ve hidayete eren kişinin durumu sorulunca şöyle cevap verdi: "Vay
sana! Nereden hidayete ermiş! Hz. Nebi'in (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurduğunu
işittim: "Kıyamet günü maktul katile asılı bir şekilde gelir ve: ''Ey
Rabbim! Buna, beni neden öldürdüğünü sor'' der. '' Vallahi! Allah Nebiinize
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) (katilin ebedi cehennemlik olduğuna dair) ayeti
indirdi ve bu ayeti indirdikten sonra (hükmünü) neshetmedi. Vay sana! Nereden
hidayete ermiş!"
[Sahih]
16723 (2)- Salim b.
Ebi'l-Ca'd anlatıyor: İbn Abbas'a, bir adam gelip: "Birini kasıtlı olarak
(taammüden) öldüren kişi hakkında ne dersin?" diye sorunca, İbn Abbas:
"Kim bir mümini kasten öldürürse, cezası, içinde ebedi kalacağı
cehennemdir. Allah, ona gazap etmiş, lanet etmiş ve onun için büyük bir azap
hazırlamıştır"[Nisa 93] ayeti son nazil olan ) ayetlerdendir. Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) vefat edinceye kadar da bu ayeti neshedecek bir
şey gelmedi. Allah'ın Resulü'nden (Sallallahu aleyhi ve Sellem) sonra da vahiy
gelmedi" cevabını verdi. Adam: "Kişi tövbe edip iman ettikten sonra
salih amel işlerse, sonra da hidayete ererse?" diye sorunca, İbn Abbas
şöyle cevap verdi: "Nasıl tövbe edecek? Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'in şöyle buyurduğunu işittim: ''Bir mümini kasten öldürenin anası
ağlasını (öldürülen mümin) kıyamet günü Rahman'ın Arş'ı önünde sağ veya sol
eliyle kanlar akan boyun damarlarını, sol eliyle yani diğeriyle de katilini
yakalamış olarak gelecek ve: ''Ey Rabbim! Buna, beni neden öldürdüğünü sor''
diyecek. ''
[Sahih]
Diğer tahric: Abd b.
Humeyd (680), İbn Mace (2621) ve Nesai (7/85; 8/63) rivayet ettiler.
16724 (3)- Salim b.
Ebi'l-Ca'd anlatıyor: İbn Abbas'a, bir adam gelip: "Ey İbn Abbas! Birini
öldüren mümin hakkında ne dersin?" diye sorunca, İbn Abbas: "Kim bir
mümini kasten öldürürse, cezası, içinde ebedi kalacağı cehennemdir. Allah, ona
gazap etmiş, lanet etmiş ve onun için büyük bir azap hazırlamıştır"[Nisa
93] ayetini okudu. Adam: "Ey İbn Abbas! Bu adam tövbe edip iman eder ve
salih amel işlerse?" deyince, İbn Abbas: "Annesi onu kaybetsin! Nasıl
tövbe edecek? Halbuki Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
''Bir mümini kasten öldürenin anası ağlasını (öldürülen mümin) kıyamet günü
Rahman'ın Arş'ı önünde sağ veya sol eliyle kanlar akan boyun damarlarınıi sol
eliyle yani diğeriyle de katilini yakalamış olarak gelecek ve: ''Ey Rabbim! Buna,
beni neden öldüri'üğünü sor'' diyecektir.''
[Sahih]
16725 (4)- Salim b.
Ebi'l-Ca'd: İbn Abbas'a, bir adam geldi ... " deyip hadisi aktardı ve
şöyle devam etti: İbn Abbas dedi ki: "Nebiinizin (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) şöyle buyurduğunu işittim: ''Bir mümini kasten öldürenin anası ağlasını
(öldürülen mümin) kıyamet günü Rahman'ın Arş'ı önünde sağ veya sol eliyle
kanlar akan boyun damarlarınli sol eliyle yani diğeriyle de katilini yakalamış
olarak gelecek ve: ''Ey Rabbim! Buna, beni neden öldürdüğünü sor'' diyecek.''
[Sahih]
5. Sahabeden Biri
- - (-)
16726 (1)- Ebu İmran
el-Cevnİ der ki: Cundub'e: "İbnu'z-Zübeyr'e biat ettim. Şimdi onlarla
Şam'a gitmemi istiyorlar" dedim. Bana: "Gitme!" dedi. Ben:
"Ama kabul etmiyorlar" karşılığını verince: "Malını feda et
(onlara ver) dedi. Ben: "Onlarla beraber kılıçla savaşmam dışında bir şey
kabul etmiyorlar" deyince, Cundub dedi ki: "Falanın bildirdiğine göre
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Kıyamet günü
maktül katiliyle gelir ve: ''Ey Rabbim! Buna, beni neden öldürdüğünü sor'' der.
-Şu'be der ki: Zannedersem şöyle de buyurdu:- Allah: ''Onu neden öldürdün?''
diye sorunca, kul: ''Falanın hükümranlığı için öldürdüm'' cevabını verir.
''Dolayısıyla sen bu işe karışma."
[Sahih]
Diğer tahric: Nesai
(7/84) rivayet etti. Heysemi (12286) der ki: "Hadisi Ahmed b. Hanbel ve
Taberani rivayet etmiş olup ravileri Sahih'in ravileridirler."
16727 (2)- Ebu İmra.n
el-Cevnı der ki: Cundub'e: "İbnu'z-Zübeyr'e, onunla beraber Şam halkıyla
savaşmak üzere biat ettim. Şimdi onlarla Şam'a gitmemi istiyorlar" dedim.
Bana: "Sakın, ''Cundub (bu konuda) bana fetva verdi'' demek için soruyor
olmayasın!" deyince, ben: "Bunu sadece kendim için istiyorum"
karşılığını verdim. Cundub: "Malını feda et (onlara ver) dedi. Ben:
"Kabul etmiyorlar" deyince, Cundub şöyle dedi: Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) zamanında genç bir delikanlıydım. Falan, bana Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in şöyle buyurduğunu bildirdi: "Kıyamet günü
maktül katili yakalayıp gelir ve: ''Ey Rabbim! Buna, beni neden öldürdüğünü
sor'' der. Katil (kendisine sorulunca): ''Falanın hükümranlığı için öldürdüm''
cevabını verir. '' Sakın sen o kişi olma."
[Sahih]
16728 (3)- Ebu İmran
el-Cevni anlatıyor: cunc_ "İbnu'z-Zübeyr'e, kendileriyle Şam'a gitmek
izere biat ettim" dedim. Bana: "Gitme!" dedi. Ben: "Ama
kabul etmiyorlar" karşılığını verince: "Malını feda et (onlara ver)
dedi. Ben: "Onlarla beraber kılıçla savaşmam dışında bir seçeneği kabul
etmiyorlar" deyince, Cundub dedi ki: "Falanın bildirdiğine göre
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Kıyamet günü
maktül katiliyle gelir ve: ''Ey Rabbim! Buna, beni neden öldürdüğünü sor'' der.
-Şu'be der ki: Sanırım şöyle de buyurdu:- Allah: ''Onu neden öldürdün?'' diye
sorunca, kul: ''Falanın hükümranlığı için öldürdüm'' cevabını verir. ''
Dolayısıyla sen bu işe karışma."
[Sahih]
27664 (1)'de tekrar
edecektir.